Anerkendende tilgang i det pædagogiske arbejde

     

Vi arbejder med anerkendende tilgang i det pædagogiske arbejde. Det betyder, at vi opfatter ethvert menneske som unikt og arbejder med at respektere barnets egne følelsesmæssige grænser ved at se på, høre og forstå barnet. Vi bestræber os på, at forstå barnets intension og hjælper med at sætte ord på de følelser barnet gennemlever.                                                            

 Vi skelner mellem at styrke barnets selvværd og selvtillid, vi anerkender barnet for det, det er, og ikke for det, barnet præsterer.  Eks. når barnet viser os en tegning, snakker vi med barnet om tegningen: ”Jeg kan se, at du har arbejdet med den røde farve, var det svært for dig?” eller lignende og kommer ikke med en vurdering af, hvor flot den er. Derved fokuseres der på barnets bestræbelser og ikke på at vurdere resultatet.  Det tror vi vil understøtte, at barnet føler sig god nok, bare fordi det er den, det er. Det vil medvirke til at give den ballast, der skal til, for at barnet tør kaste sig ud i verden, i nye projekter og forsøg. Det tør barnet, når det ved, at det bliver anerkendt uanset resultatet - også når dets bestræbelser ikke lykkes. Vi anerkender forsøget, modet, ideen og nysgerrigheden.

 

 

 

 

 

 

Siden er sidst ændret: 11-06-2019 Til top